Intern annons för omplacering
Publicerad: 9999-12-31Centrala funktionerProduktionskvalitet
Befattning: Processmanager IT
Ort: Gävle
Ref nr: 12:2015:122Vill du arbeta som samhällsutvecklare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du gör nytta för hela samhället. Vi erbjuder goda möjligheter till kompetensutveckling, friskvård och flexibla arbetstider.
Trafikverket bedriver en av landets mest komplexa och omfattande IT-verksamheter och ansvarar för flera samhällsviktiga IT-tjänster. Centrala funktionen IT har nyligen genomgått en stor förändring i syfte att centraliseras, renodlas och effektiviseras och numera är Trafikverkets IT-kompetens samlad i en flödesorganisation med både styr- och beställarförmåga. Organisationen har ett funktionellt ansvar för all IT i Trafikverket och består idag av drygt 900 medarbetare över hela landet. IT-organisationen bygger på Trafikverkets förvaltningsmodell och består av tre huvudområden, styrning, beställning och leverans, fördelat på fem avdelningar under IT-direktören.
Vi söker nu processmanager till sektionen IT planering och koordinering, som arbetar med processorienterad ändringshantering i Trafikverkets landsomfattande transmissionsnät.
ArbetsuppgifterSom processmanager IT ansvarar du för hantering/planering av planerade avbrott i vårt transmissionsnät samt koordinering av dessa arbeten på ett strukturerat sätt. Dessutom ska du medverka i att utveckla rutiner och arbetsmetoder för att säkerställa kvalitén på utförda arbeten. Du skall också aktivt arbeta med att föreslå utveckling av de stödsystem som används i arbetet samt metoder för dokumentation.
En ständigt ökande volym av ärenden gör att vi nu behöver förstärka med en resurs inom området.
För att Trafikverket skall få kvalitet vid planerade avbrott i transmissionsnätet och så få störningar som möjligt är rollen som processmanager IT väldigt central.
De projektörer och entreprenörer som ansöker om avbrott i transmissionsnätet ska i så stor utsträckning som möjligt få genomföra sina arbeten på önskad tidpunkt för att inte hindra större projekt. För att detta ska kunna ske och för att det ska bli så liten påverkan som möjligt under arbetet krävs en grundlig utredning av påverkan vid avbrottet.
KvalifikationerVi söker dig som har 3-årig gymnasieutbildning eller YH utbildning, utbildningen ska vara inriktad mot el/tele/data-kommunikation eller motsvarande utbildning och inriktning som vi bedömer som likvärdig.
Du ska ha erfarenhet av arbete med transmissionsdrift inom några av områdena; datanät, telefoni (fast och mobil), Optokabel, PDH, SDH, DWDM/CWDM samt IP-nät.
Du har grundlig kunskap om stora transmissionsnät.
Arbetsuppgifterna kräver att du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av rollen som koordinator eller processmanager. Det är även meriterande om du har kunskap om de stödsystem vi använder såsom BMC Remedy (Action Request System), x:akta ETT console och ProjectWise Explorer.
Arbetet kräver att du som person är kundorienterad med god förmåga att samarbeta. Andra viktiga egenskaper är att du är noggrann, analyserande och drivande.
UpplysningarAnsökanDin ansökan (med bifogade dokument) skickar du via knappen "Sök tjänst" nedan.
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.
Att byta jobb internt ger en möjlighet till breddad kompetens, något som Trafikverket strävar efter. För att underlätta den interna rörligheten finns därför möjlighet till dialog om kortare kompetensutveckling för att uppfylla kvalifikationskraven i befattningen.
Intern rörlighet bidrar till ökad kreativitet och utveckling för organisationen.
Sista ansökningsdagDin ansökan ska ha inkommit senast 2015-11-19