Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag förstår!
Starta BankID-programmet och skriv in din säkerhetskod.
Trafikverket logo

Intern annons för omplacering            Publicerad: 9999-12-31

Centrala funktioner
Informationshantering

Befattning: Förvaltningsledare kundärendehantering, vikariat
Ort: Borlänge
Ref nr: 12:2015:163

Vikariat under perioden 2016-04-01 till 2017-04-01

Vill du jobba med verksamhetsutveckling som gör skillnad? Det vi på Trafikverket gör, har betydelse för människor och företag - varje dag och varje minut. Vi är samhällsutvecklare som ska utveckla och förvalta smart infrastruktur. Den moderna e-förvaltningen kräver att vi är aktiva, öppna, tydliga och lyhörda för att kunna utveckla en effektiv ärendehantering med omvärlden och kunden i fokus. Hos oss på den centrala funktion Kommunikation på avdelningen Informationshantering ställs du hela tiden inför nya utmaningar och verksamheten inrymmer styrningen stödprocessen Hantera kundärenden och styrningen av sakområdet Dokument- och ärendehantering. Trafikverket och Myndighetssverige står inför ett paradigmskifte i och med digitaliseringen och kraven på tillgänglighet och information i realtid. Kundorienterad ärendehantering med självservice och automatiserade flöden är en viktig del i Trafikverkets utveckling i kombination med att realisera myndighetsgemensamma tjänster på verksamt.se och Mina Meddelanden. Vi söker nu en driven förvaltningsledare som kan fortsätta att leda förvaltningsobjektet Kundärendehantering när nuvarande medarbetare som idag är förvaltningsledare går på föräldraledighet i vår.

Arbetsuppgifter

Som förvaltningsledare för kundärendehantering har du en viktig roll att förvalta befintliga verksamhets- och It- komponenter och driva utvecklingsarbetet för kundärenden i nära dialog med verksamheten och enligt omvärldens krav på tillgänglighet. Stödprocessen Hantera kundärenden är utgångspunkten för att fortsätta utveckla Trafikverkets gemensamma ärendehantering för uppföljning av verksamheten och framtagande av nyckeltal. Samordning av e-tjänster mot verksamt.se och implementering av Mina Meddelanden e-signering och e-identifiering är några av utmaningarna förvaltingsobjektet står inför.

Hos oss befinner du dig i en miljö som är i ständig förändring och därmed också under utveckling. Du leder förvaltningsobjektet Kundärendehantering och ingår även i avdelningens strategigrupp för utveckling av informationshantering. Du förväntas bidra med dina kunskaper och erfarenheter för att utveckla Trafikverket mot en modern myndighet.

Huvudarbetsuppgifter:
- Leda och säkerställa förvaltningsobjektets leveransförmåga i enlighet med förvaltningsplanen
- Utveckla Trafikverkets kundärendehantering utifrån digitaliseringen i samhället genom självservice, automatisering utifrån ett kundperspektiv. Du ska utifrån omvärlden, verksamhetens och legala krav driva utvecklingen av dessa delar på ett för Trafikverket effektivt sätt och i enlighet med de krav som ställs på myndigheter inom ramen för e-förvaltning.
- Ta fram och implementera och förvalta koncernövergripande styrning
- Förvalta och utveckla Trafikverkets stödprocess "Hantera kundärenden"
- Representera Trafikverket internt och externt inom området
- Följa upp och ta fram mätetal på kundärendehanteringen i Trafikverket

Kvalifikationer

Du har relevant högskoleexamen eller motsvarande kunskap inhämtad på annat sätt som vi bedömer likvärdig. Du har minst fem/flera års erfarenhet av att leda och arbeta med övergripande verksamhetsutveckling som förvaltningsledare eller projektledare. Du har kunskaper om digitaliseringens utmaningar och möjligheter i kombination med kundorientering och e-förvaltning i utvecklingen av myndighetsutövningen.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med ärendehantering utifrån ett verksamhetsutvecklingsperspektiv samt har kunskaper i förvaltningsmodellen PM3.

Du drivs av utmaningar och förändringar och är kreativ som person med ledaregenskaper, driv och leveransförmåga. För att utveckla Trafikverket inom området krävs att du är utåtriktad och gärna står i centrum. Vidare är du en god pedagog som tycker om att tala inför större och mindre grupper och göra komplexa frågor begripliga. Till detta behöver du vara lyhörd med en förmåga att lyssna in verksamhetens olika behov och ha god samarbetsförmåga.

Upplysningar

Ansökan

Din ansökan (med bifogade dokument) skickar du via knappen "Sök tjänst" nedan.

Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.

Att byta jobb internt ger en möjlighet till breddad kompetens, något som Trafikverket strävar efter. För att underlätta den interna rörligheten finns därför möjlighet till dialog om kortare kompetensutveckling för att uppfylla kvalifikationskraven i befattningen. Intern rörlighet bidrar till ökad kreativitet och utveckling för organisationen.

Sista ansökningsdag

Din ansökan ska ha inkommit senast 2016-01-10


Visa annons som pdf