Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag förstår!
Starta BankID-programmet och skriv in din säkerhetskod.
Trafikverket logo

Intern annons för omplacering            Publicerad: 9999-12-31

Centrala funktioner
Kapacitetstilldelning

Befattning: Projektledare it
Ort: Borlänge
Ref nr: 12:2016:94

Trafikverket bedriver en av landets mest komplexa och omfattande IT-verksamheter och ansvarar för flera samhällsviktiga IT-tjänster. Centrala funktionen IT har nyligen genomgått en stor förändring i syfte att centraliseras, renodlas och effektiviseras och numera är Trafikverkets IT-kompetens samlad i en flödesorganisation med både styr- och beställarförmåga. Organisationen har ett funktionellt ansvar för all IT i Trafikverket och består idag av drygt 900 medarbetare över hela landet. IT-organisationen bygger på Trafikverkets förvaltningsmodell och består av tre huvudområden, styrning, beställning och leverans, fördelat på fem avdelningar under IT-direktören.

Arbetsuppgifter

I rollen som projektledare IT på Trafikverket så leder och levererar du utvecklingsprojekt och förvaltningsuppdrag. Du leder operativt och ansvarar för att uppdraget levereras inom rätt tid och med rätt kvalité och kostnad, du planerar, fördelar och rapporterar status och progress. Dina kontaktytor är mot kund, beställare och styrgrupp och du skapar goda relationer både i arbetsgrupp och med kund samt säkerhetsställer att Trafikverkets metoder följs.

I detta uppdrag ska du ansvara för en förvaltningsgrupp som förvaltar våra planeringssystem för järnväg. Dessa system är komplexa och innehåller många integrationer med omgivande system. Det pågår ett stort projekt som väsentligt förändrar både arbetssätt och IT-verktyg inom området vilket kommer innebära stora utmaningar för förvaltningen. Vi tillämpar PM3 som förvaltningsmodell.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleexamen med inriktning mot IT 180 hp (120 p), t ex systemvetare, dataingenjör eller motsvarande kunskap/utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst två års erfarenhet av att leda förvaltningsuppdrag inom IT (applikationsförvaltning).
Arbetsuppgifterna kräver en god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har god kunskap inom PM3 och/eller applikationsförvaltning i komplexa systemmiljöer med beroenden mellan standardsystem och specialutvecklade nischprodukter.

Eftersom att arbetet kräver kontakter med interna och externa intressenter, samarbetspartners och systemägare krävs det att du är en duktig kommunikatör med förmåga att skapa goda och långsiktiga relationer. Vi söker dig som är resultatorienterad och som har goda ledaregenskaper, strukturförmåga och är kvalitetsmedveten.

Upplysningar

Ansökan

Din ansökan (med bifogade dokument) skickar du via knappen "Sök tjänst" nedan.

Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.

Att byta jobb internt ger en möjlighet till breddad kompetens, något som Trafikverket strävar efter. För att underlätta den interna rörligheten finns därför möjlighet till dialog om kortare kompetensutveckling för att uppfylla kvalifikationskraven i befattningen. Intern rörlighet bidrar till ökad kreativitet och utveckling för organisationen.

Sista ansökningsdag

Din ansökan ska ha inkommit senast 2016-08-19


Visa annons som pdf