Intern annons för omplacering
Publicerad: 9999-12-31Centrala funktionerEkonomi
Befattning: Byggnadsförvaltare/fastighetsavvecklare
Ort: Göteborg
Ref nr: 12:2016:121Den centrala funktionen Ekonomi och styrning har ett övergripande ansvar för ledningen och styrningen av Trafikverket. Här ingår bland annat planering och uppföljning av verksamheten, finansieringsfrågor, koncerngemensam redovisning, bokslut och fakturahantering. Vi ska säkerställa att Trafikverket har effektiv och ändamålsenlig ledning och styrning samt god intern styrning och kontroll.
ArbetsuppgifterSom byggnadsförvaltare/fastighetsavvecklare samordnar och leder du avvecklingen av Trafikverkets byggnader. Det är din uppgift att ta fram en avvecklingsplan som inriktar sig på försäljning, rivning eller överlämning till annan statlig myndighet. Du ansvarar för avvecklingsarbetet av byggnader med tillhörande markområde nationellt i samråd med avvecklare i vår enhet markförvaltning. Detta sker även genom att remissa och ta hjälp av flera instanser. Du kommer att leda arbetet och dokumentera avvecklingen, samt agera självständigt inom ramarna för uppdragsgivaren.
Du kommer ha mycket externa kontakter för förhandling med hyresgäster, andra fastighetsägare, potentiella köpare, kommuner, grannar, Trafikverket m fl.
Avvecklingshandläggare hamnar ibland i svåra känsliga förhandlingssituationer då enskilda påverkas av ett avvecklingsärende. Psykisk påfrestning även från media i samband med avvecklingsärende kan förekomma.
Exempel på arbetsuppgifter:
. Hantera och administrera rivningslov.
. Handlägga och diarieföra all dokumentation.
. Analysera eventuella intressenter, både interna och externa.
. Vara kontaktperson gällande kulturmiljövärden.
. Ta fram ekonomisk analys av avveckling, bedömt marknadsvärde, kostnader, möjliga intressenter, göra marknadsanalys.
. Sammanställa framtaget tekniskt underlag från förvaltarna.
. Bevaka vilka hyresgäster som ska sägas upp genom beställning av uppsägning från hyreshandläggningen.
. Beställa dokumentation som krävs enligt de rutiner som finns såsom fotodokumentation, byggnadsteknisk utredning mm.
. Sammanställa och göra avvägningar inför beslut om avveckling enligt checklista.
. Beställa rivning.
. Sammanställa slutresultatet och dokumentationen.
KvalifikationerVi söker dig med högskoleutbildning (210 hp) inom verksamhetsområdet eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet från fastighetsförvaltning med inriktning på avveckling/försäljning av byggnader i privat eller offentlig verksamhet.
Tjänsten ställer höga krav på juridisk problemlösning, såväl praktisk som teoretisk, vilket kan innebära att utreda, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ. Problemen är ibland komplicerade och kräver i vissa delar nytänkande.
Du har erfarenhet av att arbeta med avtalsskrivning/-hantering samt har en god samordningsförmåga
Vidare ställer vi höga krav på empatisk förmåga, taktkänsla samt kommunikation då du kommer att behöva hantera intressekonflikter.
Tjänsten är placerad i Göteborg men då du kommer att arbeta nationellt innebär tjänsten periodvis en hel del resor.
B-körkort är ett krav.
UpplysningarAnsökanDin ansökan (med bifogade dokument) skickar du via knappen "Sök tjänst" nedan.
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.
Att byta jobb internt ger en möjlighet till breddad kompetens, något som Trafikverket strävar efter. För att underlätta den interna rörligheten finns därför möjlighet till dialog om kortare kompetensutveckling för att uppfylla kvalifikationskraven i befattningen.
Intern rörlighet bidrar till ökad kreativitet och utveckling för organisationen.
Sista ansökningsdagDin ansökan ska ha inkommit senast 2016-09-06