Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag förstår!
Starta BankID-programmet och skriv in din säkerhetskod.
Trafikverket logo

Intern annons för omplacering            Publicerad: 9999-12-31

Centrala funktioner
Verksamhetsstyrning

Befattning: Delförvaltningsledare operativ IT-arbetsplats
Ort: Borlänge, Stockholm, Gävle, Göteborg
Ref nr: 12:2016:133

Arbetsuppgifter

Operativ IT-arbetsplats är ett av sex delförvaltningsobjekt inom IT-förvaltningsobjektet Användarnära.

Förvaltningsobjekt Användarnära innehåller följande delförvaltningskomponenter:
- Administrativ IT-arbetsplats
- Operativ IT-arbetsplats
- Administrativ telefoni
- Mötes och meddelande tjänster
- Extern åtkomst
- IT säkerhetsfunktioner

Förvaltningen av Trafikverkets operativa IT-arbetsplatser är just nu inne i en mycket viktig förbättrings- och viderutvecklingsfas för att exempelvis kunna möta ökade verksamhets- och IT-säkerhetskrav.

Som delförvaltningsledare leder du arbetet inom delförvaltningsobjektet Operativ IT-arbetsplats och ser till att leveranser sker enligt plan och budget samt att arbetet inom delförvaltningsobjektet fungerar effektivt.

I rollen som delförvaltningsledare tar du tillsammans med förvaltningsledaren (Användarnära), teknisk förvaltningsledare, förvaltare, experter och nyttjare fram förslag på förvaltningsplan som sedan fastställs av förvaltningsansvarig. I ansvaret ingår det att initiera nyutveckling och verkställa avveckling. Du rapporterar kontinuerligt till förvaltningsledaren avseende status, ekonomi och planer. I din roll ansvarar du för kravställning mot projekt vars leverans du skall ta emot i förvaltning samt att överlämningen sker på ett strukturerat sätt.

Delförvaltningsledaren är i huvudsak en renodlad beställare med ansvar att möta nyttjarnas behov.

Tjänsten innefattar en stor del kontakter med Trafikverkets operativa verksamheter och till viss del kontakt med externa leverantörer

I delförvaltningsobjektets ansvar ingår även att tillsammans med övrig verksamhet ta fram förslag på långsiktig planering och livscykelhantering. Häri ingår också ansvar att ta fram styrande och vägledande dokument inom ramen för förvaltningsobjektet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning på 180 hp (120p) med IT inriktning eller annan utbildning och erfarenhet (som t ex Projektledare eller annan ledarerfarenhet) som vi bedömer likvärdig.

Du har mycket god kunskap inom verksamhetsplanering, budgetering och ekonomiska rutiner.

Det är meriterande om du har kunskap om Trafikverkets förvaltningsmodell PM3. Erfarenhet av arbete med förvaltning och drift av samhällskritiska system ses även det som meriterande samt att du har god kunskap om Trafikverkets jvg- och/eller vägnära IT-miljöer.

Ange i din ansökan på vilket sätt du uppfyller ovanstående krav.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper då du kommer att ha många kontakter internt och externt och behöver därför ha god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du har ett affärstänk och är väl insatt i begrepp som avtalsvillkor, kostnader, budgetering etc. Vi söker dig som är en självgående person som tar ansvar och driver processer vidare och som ser möjligheter i ny teknik och nya arbetssätt.

Som medarbetare i Trafikverket har du ett kund- och resultatorienterat arbetssätt och tar dig an dina arbetsuppgifter med engagemang och ansvarstagande. Du bidrar till ett gott samarbetsklimat och en god arbetsmiljö för dig själv och dina kollegor.

Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning är placerad i säkerhetsklass.
Det innebär att registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.

Upplysningar

Ansökan

Din ansökan (med bifogade dokument) skickar du via knappen "Sök tjänst" nedan.

Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.

Att byta jobb internt ger en möjlighet till breddad kompetens, något som Trafikverket strävar efter. För att underlätta den interna rörligheten finns därför möjlighet till dialog om kortare kompetensutveckling för att uppfylla kvalifikationskraven i befattningen. Intern rörlighet bidrar till ökad kreativitet och utveckling för organisationen.

Sista ansökningsdag

Din ansökan ska ha inkommit senast 2016-09-21


Visa annons som pdf