
![]()
I detta examensarbete skapar vi en bättre förståelse kring hur placeringen av högspänningskablar i Trafikverkets banmatningssystem påverkar överföringskapaciteten, utan att kablarna blir för varma.
ArbetsuppgifterExamensarbetet syftar till att öka kunskapen kring hur kraftkablar värms upp i Trafikverkets kraftsystem (1-fas, 16 Hz) samt ta fram förslag på riktlinjer kring hur kablars nominella strömvärde ska korrigeras vid olika typer av förläggningssätt.
Arbetsuppgifter
Trafikverkets banmatningssystem skiljer sig mot det generella kraftsystemet bland annat genom att det används en annan frekvens (16 Hz) samt att systemet inte är ett 3-fassystem. När en ström flyter genom en kabel ger detta en uppvärmning på grund av ledarens resistans. Denna uppvärmning leder till att hela kabeln värms upp. Om kabelns är felaktigt dimensionerad kan detta leda till att temperaturen i kabeln och dess isolering blir högre än vad kabeln är tänkt för. Omvänt så kostar det pengar att överdimensionera ett kabelförband genom att använda grövre eller fler kablar. Vid dimensionering av kraftkablage i Trafikverkets kraftsystem för banmatning (1-fas, 16 Hz) saknas idag bra riktlinjer kring vilken uppvärmning av kablaget som kan antas, vilket bland annat påverkas av:
- Strömmens amplitud och variationer
- Kablagets förläggningssätt i mark, luft, kabelränna, etc.
För 50 Hz, 3-fas, kraftsystem finns normdokument som beskriver hur en kabels nominella strömvärde ska räknas om med korrektionsfaktorer vid olika typer av förläggningssätt, bland annat SS 424 14 16. För de 1-fas 16 Hz kablar som används i Trafikverkets kraftsystem saknas idag sådana riktlinjer om hur kablars nominella strömvärde ska räknas om beroende på förläggningssätt.
- Examensarbetet bör kunna vara på delar av nedanstående frågeställningar:
- Hur påverkar olika förläggningssätt kapaciteten i de enskilda kablarna?
- Hur påverkar mängden samförlagda kablar den totala överföringskapaciteten för olika typer av förläggningssätt?
- Hur skiljer sig uppvärmningen av kablar i ett traditionellt kraftsystem mot situationen i Trafikverkets banmatningssystem.
- Hur påverkas uppvärmningen av att strömmarna i Trafikverkets banmatningssystem oftast är mycket intermittenta och varierar snabbt över korta tidsperioder.
Arbetets innehåll
- Ta fram en modell av kablar för användning i 50 Hz kraftsystem och jämföra denna mot standarder.
- Studera skillnaden mellan hur kablar används i ett traditionellt kraftsystem och Trafikverkets banmatningssystem (15 kV, 16 Hz).
- Ta fram en modell för de kablar motsvarande situationen i Trafikverkets banmatningssystem.
- Beskriva några olika förläggningssätt som finns in Trafikverkets banmatningssystem.
- Beräkna korrektionsfaktorer för ovanstående typer av förläggningssätt.
- Jämförelse mot 50 Hz standard.
- Jämförelse mot genomfört belastningsprov.
- Identifiera svaga punkter relaterat till överföringskapacitet för Trafikverkets förläggningssätt av kablage.
- Ge rekommendationer kring vilka korrektionsfaktorer som bör användas vid olika typer av förläggningssätt i Trafikverkets banmatningssystem.
Genomförande
Ge rekommendationer kring vilka korrektionsfaktorer som bör användas vid olika typer av förläggningssätt i Trafikverkets banmatningssystem.
KvalifikationerVem är du?
För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.
Vi söker dig som:
- studerar en civilingenjörs/ masterutbildning inom elektroteknik, inriktning elkraft, och är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan)
- har kunskaper i program som hanterar termiska beräkningar för kablage, typ FEM-analys
- har genomfört en högskolekurs som omfattar beräkningsmetoder för beräkning av termisk uppvärmning i elektriska ledare
- har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- har goda kunskaper i engelska, både tal och skrift - om rapporten skall skrivas på engelska.
Övrig informationDetta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng och kan genomföras enskilt eller i par. Rapporten skall sammanställas på svenska eller engelska.
Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna. Detta arbete kan skrivas delvis på distans. Handledare finns på kontor i Sundsvall eller Göteborg.
Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se
Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?
Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.
#examensarbete
AnsökanOm du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Ansök senastDin ansökan ska ha inkommit senast 2025-11-04
Kontakter |
Handledare | Johan Höglund | 0101243296 |
UpplysningarUtannonserat: 2025-09-25T14:01:23
Organisation: Underhåll
Rekryterande enhet: System
Befattning: Examensarbete - Elektrisk överföringskapacitet i Trafikverkets kablar för banmatning
Ort:Göteborg, Sundsvall
Ref nr: 18:2025:415
Läs mer här